Vigtige take-aways fra Informationsdagen
Det, du lærer på LifeAchiever Uddannelsen, skal forankres i din personlighed, så du er autentisk i din ledelse og anvendelsen af værktøjerne. Derfor handler en meget stor del af uddannelsen om træning og feedback.
Næste informationsdag er 2. juni 2023
Hvad kan du læse i denne artikel?
Her har vi samlet de vigtigste pointer fra informationsdagen d. 13. januar 2023.
Du kan læse hele artiklen, eller du kan hoppe til de enkelte afsnit.
- Undervisningens indhold
- Personligt Lederskab
- Mindset og værktøjer
- Modellen af verden
- Feedback vs. Feedforward
Det vi underviser i, bygger på reel erfaring.
Sådan beskrev Kim og Nicolaj indholdet på LifeAchiever Uddannelsen.
“Gennem mere end 20 år har vi arbejdet med at træne og udvikle ledere, og alt det, vi kan se virker, har vi samlet i denne lederuddannelse. Nu sidder du måske og tænker “Jeg er ikke leder”, men jo, det er du.“
Først og fremmest er du leder af dig selv og dit eget liv. Du skal have ting til at ske rundt om dig. Det kræver ledelse. Ledelse foregår på flere niveauer. Du leder indad, mod dig selv. Du leder til siden, til dine kolleger, samarbejdspartnere, i din fritid og i din familie. Du leder også opad, når du tager ansvar for at lykkes i dit arbejde.
Du skal ikke komme hjem fra denne uddannelse med endnu et kursustrofæ i form at et ringbind, du kan stille ind på hylden.
Det du lærer her skal forankres i din personlighed. Derfor træner vi både mindset og værktøjer.
Mindsettet gør, at du forstår hvorfor værktøjerne virker. Vi sætter en ære i at gøre det komplekse så enkelt, at det er lige til at bruge. Derfor behøver du ikke lære indgående om neurologien bag ledelse, men nok til at vide, hvorfor værktøjerne vi bruger, er så effektive.
Værktøjerne får du lov at træne ind på rygraden, sammen med dine holdkammerater, så det bliver autentisk når du bruger dem.
For at kunne lede andre, må du først kunne lede dig selv
LifeAchiever Uddannelsen tager udgangspunkt i det stærke, personlige lederskab. Hvis du vil lede andre, må du først og fremmest kunne lede dig selv, og du skal vide, hvordan du virker på mennesker omkring dig.
Du kan være ekstremt dygtig i din faglighed, og du kan have den fineste strategi at lede efter, men der kan være noget i din adfærd, der står i vejen for det bedsteresultat.
Du har i dit liv fået tildelt både gode og dårlige kort. Personligt lederskab handler om at kende dine kort og vide, hvordan du spiller dem bedst muligt.
Præsentation af mindset og værktøjer
Deltagerne på informationsdagen fordeler sig i to grupper. Gæster, der kommer for at opleve LifeAchiever Uddannelsen inden de evt. tilmelder sig, og LifeAchievere der kommer for at genopfriske mindset og værktøjer.
Det er de uddannede LifeAchievere, der tager gæsterne med rundt på dét, vi kalder ferniseringen. Her fortælles om, hvordan mindsettet, altså videnskaben bagved, og værktøjerne anvendes til personligt lederskab og ledelse af andre.
Efter ferniseringen kan der stilles spørgsmål, til det der er gennemgået. Denne fredag faldt snakken på:
- De to virkeligheder
Mennesket oplever to virkeligheder. Den faktuelle, altså dét, der objektivt sker. Og den emotionelle, altså det vi føler. For at kunne lede os selv bedst muligt, træner vi evnen til at adskille fakta og følelser. - System 1 og 2
I forlængelse af det første punkt, taler vi om neurologien bag adskillelsen af følelser og fakta. Vi mennesker render rundt med dybt forældet “software” i hjernen, fordi vi er oprindeligt er programmeret til at vores liv er i fare. Derfor reagerer vores hjerne ikke altid hensigtsmæssigt, fordi vi i langt de fleste tilfælde reagerer på følelser end på fakta. Dette er beskrevet i artiklen “System 1 og 2”, og området kan desuden studeres mere indgående i Daniel Kahneman’s bog “Thinking fast and slow”
Efter denne gennemgang går vi videre til to nedslag i pensum fra uddannelsen: Modellen af verden og kunsten at give feedback.
Modellen af verden
Modellen af verden er en kommunikationsmodel, vi bruger til at være bevidste om vores egen og andres forståelsesgrundlag. På uddannelsen arbejder vi ud fra den overbevisning, at vi selv oplever vores egen model af verden. For at kunne kommunikere så effektivt som muligt skal vi huske at have respekt for den andens model af verden.
Feedback vs Feedforward
På LifeAchiever Uddannelsen arbejder vi med feedforward, fordi vi fokuserer på, hvordan det skal bruges fremadrettet til at blive bedre.
Vi er meget opmærksomme på, hvorfor vi giver feedback til andre. Er det for den andens skyld eller for vores egen. Hvis det er for vores egen skyld, er det ikke feedback, men en irettesættelse.
Derfor har vi den holdning, at der kun skal gives feedback, når vi har et positivt ønske for den person, vi står overfor.
Hvad skal du være opmærksom på, når du vil give feedback?
- Giver du feedback på resultatet eller på indsatsen? Det er i indsatsen at læringen ligger, da det er denne, der kan arbejdes med.
- Er modtageren forberedt? Ved den person du står over for, at nu kommer der et input, som rummer en mulighed for læring?
Effekten af feedback
For at feedback skal have en reel effekt, er det vigtigt at forstå det, der bliver sagt. Ikke at fornægte, forsvare eller forklare – men forstå.
At forstå er dog ikke det samme som at være enig. Du skal blot forstå, at det, der bliver sagt, har en hensigt, der er positiv og fremadrettet.
Feedback er som en gave.
Den er ikke altid pænt pakket ind, og du vælger også selv, om du vil bruge den.
Vil du med på næste informationsdag?
Næste informationsdag er d. 2. juni 2023. Du kan tilmelde dig allerede nu.
Forårsholdet på LifeAchiever Uddannelsen starter d. 14. marts og efterårsholdet d. 5. september. Du kan læse mere om indhold og datoer og har du spørgsmål, så tag endelig kontakt til os.