Rapport - optimal kontakt

Ordet er fransk, udtales rappor', og dækker over fundamentet for al kommunikation og ledelse: Den optimale kontakt mellem mennesker.

Rapport er evnen til at opnå positiv kontakt og minimere modstand og konflikt. Evnen til at skabe rapport er af afgørende betydning for at kommunikation kan lykkes. 

Tilmeld næste informationsdagLæs mere om uddannelsen

God kommunikation er en forudsætning for ledelse

Ledelse handler om at flytte mennesker. Hvis du vil flytte andre, kræver det god kommunikation og at vejen til den rette forståelse er ryddet for forhindringer. Det rette værktøj hertil er rapport. (Ordet er fransk og udtales rapport’)

Du ved allerede, hvordan rapport føles.

Rapport er den følelse du har, når du kan tale let og ubesværet med et andet menneske. Det føles behageligt og du føler dig godt tilpas. Det skyldes at der er skabt rapport mellem dig og personen, du taler med. 

Alle er i stand til at skabe rapport, og det sker helt naturligt, når vi taler med mennesker, vi kender godt. På LifeAchiever uddannelsen træner vi evnen til at skabe rapport, også i samtaler med mennesker, vi først lige har mødt. 

Træn din evne til at skabe rapport

Helt grundlæggende kan du sige, at rapport handler om at skabe fortrolighed. Det er nemt nok, hvis der allerede er etableret en tillidsfuld relation mellem to personer. Når du er opmærksom på rapport, og kender faktorerne for en god og positiv kommunikation, kan du hurtigt skabe rapport – også i samtaler med mennesker, du slet ikke kender. Det kræver blot 3 simple teknikker at skabe mærkbare resultater gennem din kommunikation:

  • spejling af din samtalepartner
  • udvisning af ægte interesse, og
  • evne til empati. 

Sådan træner du rapport

Når du er sammen med nogen, du virkelig har det godt med, så iagttag, hvordan jeres kropssprog, stemmeføring, åndedræt og ordvalg matcher. 

De opdagelser du gjorde dig gennem øvelsen ovenfor, tager du med dig, når du nu træner rapport i kommunikationen med andre:

  • Læg mærke til om din samtalepartner bruger bestemte ord. Vælg at bruge de samme ord, også selvom du selv ville bruge et andet. 
  • Match din samtalepartners kropssprog og vær opmærksom på, hvad det betyder for kommunikationen mellem Jer. Her er det vigtigt at understrege, at det naturligvis ikke handler om at “abe efter”, men om at udvise samme karakter. 

Hvad kan du bruge denne viden til?

Alle mennesker er forskellige og har derfor deres egen “model af verden”. Når du bruger rapport til at matche din samtalepartner signalerer du, at I slet ikke er så forskellige, og der skabes et øget engagement i kommunikationen og en begyndende tillid. Det bliver lettere at skabe den fortrolighed der er nødvendig for, at kommunikationen kan flyde let og ubesværet. 

 

Bliv en del af LifeAchiever netværket i dag

Har du et ønske om at arbejde med dit eget personlige lederskab og din måde at lede andre på, så bliv en del af vores netværk allerede i dag.
Så modtager du vores mail "Lederinspiration" med nyheder, artikler, øvelser og ikke mindst informationer samt invitationer til
arrangementer, kurser og uddannelsen.  

Kom med til informationsdag

To gange om året afholder vi informationsdag, som er 4 timers  gratis undervisning og netværk. Du er velkommen!

Læs mere om uddannelsen

LifeAchiever uddannelsen er en uddannelse i stærkt personligt lederskab og positiv psykologi. En uddannelsen med tryk på dannelse. 

Vær med på vores sociale medier

På vores sociale medier kan du få glimtvise indblik i vores arbejde med ledere, specialister, nøglemedarbejdere og professionelle sportsfolk.

Artikler

Positiv psykologi for ledere

Få indblik i, hvordan positiv psykologi anvendes til at styrke dine ledelsesværktøjskasse. Lær at stå stærkt i dig selv, så du kan udvise mærkbar ledelse.

læs mere

Mærkbart lederskab

En mærkbar leder giver ro og retning. Det er en leder, som vi følger af lyst – ikke af pligt. De hjælper med at fjerne frygten fra rummet, og skabe både høj trivsel og effektivitet.

læs mere

Personligt lederskab

Se vores video, hvor vi forklarer begrebet "Stærkt personligt lederskab" Helt enkelt handler stærkt personligt lederskab om to ting: At have en rigtig god selvindsigt. Det vil sige: Hvad er vigtigt for mig, hvad står jeg for og hvilke værdier lever jeg efter.  At...

læs mere

Online team øvelse

En gruppe af mennesker er ikke automatisk et team. Denne lille online team øvelse kan synliggøre, hvordan I kan spille hinanden bedre i teamet.

læs mere

Pin It on Pinterest

Share This